Amikor a szülő a CADDIE

Támogassunk, biztassunk, nyugtassunk, vígasztaljunk


- Bodor Tanár úr jegyzete -

 

Időnként a szülőben felmerül, hogy ha már kíséri a gyereket, akkor miért ne segítsen. Néha szükség is lehet rá, egy U10, U12 kislánynak nem olyan egyszerű megküzdeni a trolival, pláne emelkedőn. Nem ezért, de én is keddiztem a fiamnak majdnem két évtizeddel ezelőtt. Megjegyzem, sokat tanultam a gyerektől.

(1) Ha a szülő csak kíséri a gyereket...
Általános elvárás, hogy senkit ne zavarjon, és semmiképp ne avatkozzon be a játékba.
De ez már egy korábbi történetből ismert.

(2) Ha a szülő hivatalos segítőként (caddie) segíti a gyereket...
Akkor ő is a játék részese, és a megfelelő (10.3) golf szabály szerinti jogokkal és kötelezettségekkel rendelkezik. Tessenek a szabálykönyvből felkészülni. Mielőtt a keddizésre szánnánk magunkat, vegyük figyelembe:
- A Golf Szabályok nem korlátozzák a keddizést, de lehetővé teszik, hogy a versenyszabályzat, a versenykiírás, vagy helyi szabály megtegye.
- Feltétlenül tájékozódjunk, hogy az adott helyen, napon, versenyen a szülő segítségét igénybe veheti-e a gyerek. Pl. a Junior Touron ez tilos.
- Ha a keddiző szülő szabályt sért, akkor a gyerek kapja a megfelelő büntetést, ami akár kizárás is lehet.

(3) Fontosabb irányelvek kifejezetten szülőknek:
- Nem mi játszunk, hanem a gyerek. Hagyjuk játszani. Nem nekünk kell megnyerni a versenyt, hanem a gyereknek. Ha pedig veszít, nem a III. Világháborút veszíti el.
- Az elütőterületen várakozás közben kérdezzük meg tőle, hogyan tervezi megjátszani a szakaszt? Adhatunk tippeket, felhívhatjuk a figyelmet a szakasz sajátosságaira.
- Utána hagyjuk önállóan dönteni, ha rosszul dönt, tanul belőle.
- Adhatunk menet közben kéretlenül is tanácsot, de csak ha életbevágó. Szokja meg, hogy a tanácsot kérnie kell. Már abból is tanul, hogy meg kell tudnia fogalmaznia a problémát.
- A tanács nem utasítás. Akkor jó, ha lehet nem megfogadni is. Soha ne távirányítsuk a gyereket mintha egy videójáték figura lenne.
- Ha megszokja, hogy mindig megmondják neki, hogy mit csináljon, akkor soha nem fog önállóan dönteni, mindig hátulról várja majd az utasítást.
- Beavatkozhatunk, ha nyilvánvalóan szükség van rá. Ha már a harmadik labdát vágja be a vízbe, szólhatunk neki, hogy van ejtési zóna, talán érdemes lenne megpróbálni.
- A verseny nem edzés, nem gyakorló kör. Nem itt kell a gyereknek megtanulni golfozni. Játssza meg azt a szintet, amit tud. Legfeljebb kiderül, hogy mit kell gyakorolnia a következő edzésen.
- Ügyeljünk arra, hogy a szabályok többféle közvetlen segítséget eleve tiltanak, pl. hogy a gyereket beállítsuk az ütéshez akár fizikai érintéssel, akár szóbeli instrukciókkal, vagy hogy beállás után az ütésvonalban maradjunk, ütés közben védjük esőtől, naptól, széltől, stb.
- Ne romboljuk az ellenfél játékát. Nem hagyhatjuk szó nélkül, ha szabálytalan, de nem kell leordítani a fejét, ha véletlenül soron kívül ütött. Végképp ne tegyük, hogy "rászállunk" az ellenfélre, és lépten-nyomon kifogásoljuk, bármit is tesz. Ha indokolt, hívjunk bírót.
- Viszont támogassuk a gyereket, feltétel nélkül. Ha szépet ütött, dicsérjük, ha elfáradt, biztassuk, ha elcsüggedt, tartsuk benne a lelket, ha sírva fakad, vigasztaljuk, ha ideges, nyugtassuk. Mindenképpen biztosítsuk arról, hogy vele vagyunk.

 

Fotó: TheCaddieNetwork

2020.07.12.

Hozzászólások